lördag 8 september 2012

Mavi Isiklar- Yi Düsün Tasin

På tisdag åker jag till Istanbul för att stanna där i ungefär ett halvår. Detta innebär således att bloggen kommer hamna lite på is och det kommer antagligen bli skralt med uppdateringar. Jag är dock helt inställd på att fortsätta leverera fet musik från hela världen när jag kommer tillbaka till Sverige. Jag hoppas även givetvis att jag då kommer komma tillbaka med mängder av spännande och grymma turkiska skivor av olika slag. Som en liten försmak bjuder jag därför idag på en låt med det turkiska beat-bandet Mavi Isiklar.

Mavi Isiklar grundades 1964 i Istanbul och gruppen upplöstes redan 1970. Namnet på gruppen ska tydligen betyda ungefär blått ljus. Gruppen spelade in musik både på turkiska och på engelska. Ett tydligt exempel på det är den här singeln, där a-sidan består av den råa garagelåten Ain't that so, framförd på engelska, medan b-sidan består av låten Yi Düsün Tasin, framförd på turkiska. Som så ofta vinner även nu b-sidan och det är också den låten jag har lagt upp. Hoppas ni diggar gott folk! Güle Güle!





               
                                            Mavi Isiklar- Yi Düsün Tasin (1968, Sayan)
 



2 kommentarer:

  1. Skönt gäng! Jag äger en turkisk cd-samling med dem. Stilig sak med många tjusiga gruppbilder.

    Härligt med ett halvår i Istanbul! Studier? Jobb?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns sjukt mycket bra från Turkiet. Jag köpte på mig en hel del så det kommer säkerligen dyka upp fler grejer här i framtiden. Jag kollade in din blogg. Grymt! Kul att du läser och diggar.

      /Per

      Radera